Dat heeft me niemand vantevoren verteld!

20/04/2016

Zwanger! Wat een geweldig gevoel, een nieuw leven dat in je buik groeit; dat in negen maanden tijd een compleet mensje wordt, met alles erop en eraan. Na de bevalling, ongetwijfeld een hele ervaring in meerdere opzichten, houdt je dan (als alles goed is) eindelijk dat perfecte kleine mensje in je armen. Behalve dat je in een heel nieuw ritme terecht komt, moet je leren hoe dit kleine propje je duidelijk wil maken wat het nodig heeft en moet je lichaam en geest ook nog herstellen!


Er wordt wel vaker gesproken over ‘9 maanden op, 9 maanden af’, m.a.w. 9 maanden ‘ontzwangeren’. Het komt erop neer dat door de nu weer afnemende hormonen, je gewrichtsbanden weer terug in hun normale elastische staat terug veranderen. Waar het losser worden van de gewrichtsbanden en het zachter worden van het kraakbeen gedurende de zwangerschap voor problemen kan zorgen, zoals bekkeninstabiliteit, kan het omgedraaide proces dat net zo goed.


Samen met je veranderde levenswijze van meer tillen, voeden en gebroken nachten kunnen de volgende klachten ontstaan:
• Pijn in het bekken, stuitje en/of schaambeen. Dit merk je wanneer je langer in een bepaalde houding zit en dan weer opstaat. Ook omdraaien in bed kan lastig zijn.
• Pijn in een bil, met uitstraling naar een been. De uitstraling gaat vaak achterlangs het been, in hele acute situaties tot aan de enkel en voet.
• Incontinentie problemen, vooral bij inspanning, lachen en niezen.
Daar had niemand het echt over gehad toen je kleine mup nog in je buik zat… dat je na de bevalling ook nog eventueel met bekkenproblemen te maken zou kunnen krijgen!


Wat kun je zelf doen?
• Weet je nog dat coldpack dat verdwaald in de vriezer ligt? Haal het eruit en draai het in een theedoek en leg het tegen je bekken aan, ter hoogte van de kuiltjes boven je billen. Laat het hier 15-20 minuten liggen, herhaal dit zonodig ieder uur.
• Ben je naar zwangerschapsyoga of gym geweest, dan zul je ook hier een aantal bruikbare oefeningen hebben gekregen voor bekkenbodem, bilspieren en dergelijke. Overleg eventueel even met je verloskundige of chiropractor of je lijf hier al dan niet aan toe is.
• Blijf rustig aan bewegen, zit niet te lang in een houding en zit niet met je benen gekruist.

Ondanks de veranderingen in je lijf, denk niet te snel dat ‘dit er gewoon allemaal bij hoort’! Wanneer klachten blijven aanhouden in meer of mindere (!) mate voor meer dan een dag of 4, bel dan voor een afspraak.


We helpen je graag het steuntje in je rug te geven om er weer boven op te komen!


Welke klachten heb jij ervaren na je zwangerschap en/of bevalling?


Dank je wel voor het achterlaten van je ervaringen!


We wensen je een optimaal herstel!